Meer calorie inname dan verbruik

De belangrijkste stap is genoeg eten, waarbij je ervoor zorgt dat je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt door middel van lichaamsbeweging en onderhoud/herstel van je lichaam. Een fout die hierbij vaak gemaakt wordt, is dat men denkt al heel veel en genoeg te eten. “Ik heb een snelle stofwisseling” is een vaak gehoorde zin, maar voor velen is dit echter helemaal niet het werkelijke probleem.

Een handige manier om te kijken hoeveel calorieën je binnenkrijgt, is simpelweg bijhouden hoeveel je eet op een dag. Dit kan je doen met pen en papier. Echter zijn er tegenwoordig vele handige programma’s en smartphone applicaties die dit een stuk makkelijker voor je maken. Je vult in wat je gegeten hebt waarna de bijhorende hoeveelheid calorieën en koolhydraten automatisch berekend worden. Tevens heb je een overzicht van hoeveel je al binnen hebt gekregen en of je eventueel nog meer moet eten.

Een veel gemaakte fout betreft het eten voor gewichtstoename is dat men verkeerd gaat eten. Een lekkere mars reep of een vette hamburger met een dikke klodder saus lijkt aantrekkelijk. Tenslotte wordt je van deze caloriebommen sneller dik zou je denken. Echter is dit niet de goede manier. Ondanks dat je gewicht waarschijnlijk niet eens toeneemt is dit soort voedsel een belangrijke aanleiding voor dichtslibbende aderen en een te hoog cholesterol. Gezond eten is belangrijk en is nog lekker ook!