Heb ik ondergewicht?

Hoe weet je eigenlijk of je last hebt van ondergewicht?

Wanneer je wat dunner bent dan de gemiddelde persoon wil dit niet meteen zeggen dat je last hebt van ondergewicht. Zolang je gezond bent, genoeg en vooral gezond eet, is er niks aan de hand. We spreken van ondergewicht zodra je minder weegt dan goed is voor je gezondheid. In de meeste gevallen wordt je gewicht gemeten aan de hand van BMI (Body Mass Index). Over het algemeen is er sprake van ondergewicht wanneer je BMI lager is dan 18,5. Via deze test van het Voedingscentrum kun je je BMI berekenen.

Het is ook mogelijk om je BMI zelf te berekenen door je lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van je lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). Is de uitkomst:

  • minder dan 18,5: je hebt ondergewicht.
  • tussen de 18,5 en 24,9: je hebt een gezond gewicht.
  • tussen de 25 en 29,9: je hebt een matig overgewicht.
  • boven de 30: je hebt ernstig overgewicht of obesitas.

De BMI gaat niet voor iedereen gelijk op. Bij mensen boven de 70 is de BMI niet toepasbaar omdat bij deze personen de lengte en lichaamssamenstelling verandert. Voor kinderen gelden andere normen wat betreft je BMI. Ook voor mensen die intensief sporten geeft de BMI niet altijd een goede indicatie. Spieren wegen namelijk zwaarder dan vet. Hierdoor krijgt men als uitslag overgewicht of zelfs ernstig overgewicht te hebben terwijl dat helemaal niet het geval is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bodybuilders die door hun spieren heel zwaar zijn, maar waarbij dit geen risico geeft voor de gezondheid. In dit geval kan de taille test misschien een beter beeld geven.